Dayna Kurtz Here - volume 2
Afgelopen jaar bracht singer-songwriter Dayna Kurtz een eerste deel van een nieuwe serie live albums uit dat werd opgenomen tijdens haar uitgebreide tour door Nederland 2 jaar geleden. Nederland is ten slotte het land waar Dayna's carrière als eerste gestalte kreeg en in de liner notes wordt Nederland daar dan ook uitgebreid voor bedankt. Op dit 2e deel Here Vol 2 presenteert ze weer drie intense kwartieren prachtsongs verdeeld over 8 uitgesponnen intense live tracks. De songs zijn afkomstig uit diverse periodes van haar carrière. Onder andere koos ze van haar laatste studioalbum "Rise And Fall" de meeslepende en soulvolle tracks "It's How You Hold Me" en het meest liefdevolle breakup liedje ooit: "You're Not What I Need". Van oudere albums koos ze o.a. haar "droom" liedje "Venezuela", "Monroe", "Somebody leave The Light On" en "Another Black Feather" en de covers Reconsider Me (Margret Lewis/Mira Smith) en Tom Waits en Kathleen Brennan's Talking At The Same Time . De opnames werden kraakhelder opgenomen door meester engineer Randy Crafton en komen daardoor ook over alsof ze naast je in de kamer staat te zingen, werkelijk elk subtiel nootje op gitaar, mandoline van haar vaste gitarist Robert Maché (Continental Drifters) is perfect te horen net als Dayna's bloedstollend mooie stem Met haar roots in New Jersey, een lange geschiedenis in New York City, verdeelt Dayna nu haar tijd tussen haar houten cabin aan een rivier in Vermont en haar huis aan een andere rivier in New Orleans. Hoewel ze een echte Amerikaanse is liggen haar grootste successen in Europa in de theaters en rock clubs in Europese steden als Barcelona en Amsterdam waar ze vaker te zien is dan op de podia in de VS. Ze had een top 10 hit in Nederland met “Love Gets in the Way”. Ze tourde met Richard Thompson, Elvis Costello, Richie Havens, the Blind Boys of Alabama, Dr. John, Rufus Wainright en Mavis Staples. Ze nam een duet op met Norah Jones en zowel mevrouw Jones als Bonnie Raitt hebben hun bewondering voor haar muziek niet onder stoelen of banken gestoken in interviews. Als een songschrijver is ze absoluut schatplichtig aan de Nashville traditie van het bezingen van ‘three chords and the truth’, Tin Pan Alley, maar natuurlijk ook New Orleans. Dayna heeft zichzelf in interviews vaak in het genre outlaw geplaatst min of meer om aan te geven dat haar stijl en oprechtheid van geen blad voor de mond nemen niet echt in een hokje te plaatsen valt. Ze beseft dat die term haar waarschijnlijk geen goed heeft gedaan voor commercieel succes in de VS. James Reed, een journalist van the Boston Globe schreef ooit over haar “There’s no logical reason why Dayna Kurtz is not a full blown star. Her ingrained knowledge of so many (mostly) American musical forms has lead to a varied recording history that doesn’t feel hackneyed or overly reverent to its sources. As a result, she’s very nearly her own genre.” Discografie
press foto's (fotograaf: Zack Smith)
|
en Robert Maché tour juni/juli 2022: donderdag 30 juni Lux Nijmegen zaterdag 02 juli Roode Haan Westeremden zondag 03 juli Herman's Glasshouse Nordhorn maandag 04 juli TivoliVredenburg Utrecht woensdag 06 juli Franzis Wetzlar vrijdag 08 juli Oostkerk Middelburg zaterdag 09 juli Flux @ Bullekerk Zaandam zondag 10 juli Oldambster Boerderij Nieuw Beerta ![]() @daynakurtz LDM Bookings |