Rod Picott

De nu in Nashville woonachtige singer-songwriter Rod Picott hing 15 jaar geleden voorgoed zijn stukadoors gereedschap aan de wilgen en hing daarvoor in de plaats zijn gitaar om. Voor die tijd speelde hij zijn liedjes voornamelijk in privé setting veelal tezamen met zijn jeugdvriend Slaid Cleaves. Met zijn debuut album Tiger Tom Dixon’s Blues (2001) introduceerde hij zichzelf als singer/songwriter. Hij begon te bouwen aan een indrukwekkend muzikaal oeuvre met liedjes over de mensen om hem heen, de arbeidersklasse en over hun wel en wee. Op Fortune, zijn achtste album, ligt de focus van zijn songs wat minder op wat hij om zich heen ziet, maar meer kijkende naar zijn eigen gevoelens. Dit album werd in slechts anderhalve week tijd opgenomen om zoveel mogelijk dicht bij de ruwe authentieke sound te komen van Picott's live shows.

“I wanted to make a record where we captured performances, as opposed to imitating performances. Technology makes it so easy to do an imitation of what your best performance would sound like, but that's not a real performance. That's just what you would want yourself to sound like. I didn't want to do that. For better or worse, Fortune is what I actually sound like.”

Muzikanten zoals Slaid Cleaves, Ray Wylie Hubbard en Fred Eaglesmith namen al eens songs van hem op en kunnen dit beamen, want artiesten die voornamelijk in hun eentje optreden moeten vertrouwen op hun stem en een akoestische gitaar en ook alleen daarmee in staat zijn om om indruk te maken. Ondanks dat was Rod toch in staat om een klein bandje samen te stellen voor dit album met Will Kimbrough (Steve Earle, Guy Clark) op de elektrische gitaar, producer Neilson Hubbard deed double duty en speelde ook alle drums en Lex Price speelde de bas.

“A lot of these songs explore a sense of chance, of what might happen with your life. ‘Jeremiah’ is the story of a soldier who doesn’t come home from Iraq, ‘Uncle John’ is a wry look at family dysfunction, and ‘Alicia’ is a naked telling of a romantic break. There's a sense of luck, and how things might unfold for someone. I thought that calling it Fortune would put a positive spin on that idea of chance and circumstance. It helps wrap up the feeling that runs through the record.”

Fortune

De in Nashville woonachtige singer-songwriter Rod Picott pende zijn songs over "heartache, hope, fear and faith" zoals hij het zelf omschrijft. Picott had er altijd al patent op om te schrijven over de meer donkere kant van levenservaringen. Dat wil echter niet zeggen dat we hier te maken hebben met een heel album vol melancholische liefdes liedjes. Sommige songs zijn juist heel opzwepend en spannend met bijvoorbeeld een dreigende banjo of een dikke gitaarsolo of zoals op Untill I'm Satisfied met catchy ritmes die je wat doen denken aan Tom Waits. Fortune. De titeltrack kan ook behoorlijk rocken en heeft een beetje een 70's rock feel. Het speelse Drunken Barbers Hand schreef hij met zijn oude jeugdvriend Slaid Cleaves. Jeremiah, is weer een hele persoonlijke track en verhaalt over het leed van adoptiezusjes over de dood van hun broer die omkwam als soldaat in Irak. Uncle John over een fictieve oom waar we d'r allemaal wel eentje van hebben of die nu Wim of Kees of John heet. Het is die oom waarvan je hoopt dat die verschijnt op de familie reünie omdat er dan altijd wel iets geks gebeurt. Untill I'm Satisfied is ook een speels nummer dat ontstond nadat Rod veel naar Howlin Wolf had geluisterd. Natuurlijk is de gruizige stem van Rod totaal anders dan die van Wolf maar je ziet in de intensiteit van het liedje wel wat van die invloeden terug. Op Fortune kunnen we naast Picott ook een fraaie cast aan andere top muzikanten begroeten, zo horen we o.a. Will Kimbrough (Steve Earle, Guy Clark) op de elektrische gitaar, Lex Price op de bass, en producer Nelson Hubbard op drums. Picott klinkt op Fortune buitengewoon geïnspireerd en de songs kunnen zich meten zo niet overtreffen met zijn beste werk ooit. (Sandra Zuidema, Lucky Dice Music mailorder Nieuwsbrief 31 juli 2015)

“Over 12 tracks, Fortune takes a look at the effects of chance and circumstance on a soldier ("Jeremiah"), a family ("Uncle John") and love ("Alicia"). One of the album's standouts is "Spare Change," a sparse, reflective meditation that explores how life is made up of tiny puzzle pieces. They're insignificant on their own, but when put together, something huge and beautiful comes into view.” Chris Parton, Rolling Stone july 2015

press foto's

download

download

download

download

download

download

download

download

download


video's

Rod Picott - Uncle John


Rod Picott - I Was Not Worth Your Love





Rod Picott
& Sergio Webb
Nederland/België Tour
September 2016:

vrijdag 9 september
Trouble Tree Folkconcerts
Koudekerk a/d Rijn

10 september Groningen
Take Root Festival
Groningen

11 september Venlo
Grenswerk
Venlo

14 september Haarlem
Patronaat
Haarlem

15 september Maassluis
The Lock Keepers
Maassluis

16 september Den Haag
Acoustic Alley
Den Haag

17 september Vlissingen
Spoetnik
Vlissingen

18 september Hoorn
Huis Verloren
Hoorn

19 september Eindhoven
Meneer Frits
Eindhoven

20 september Den Bosch
VerkadeFabriek
Den Bosch

21 september Utrecht
Tivoli Vredenburg
Utrecht

22 september Bree (België)
CC de Breughel
Bree (België)

23 september Ede
Live Stage Marnix
Ede


Discografie

Fortune (2015)


Hang Your Hopes
On A Crooked Nail (2013)



Welding Burns (2011)





www.rodpicott.com
twitter
facebook

LDM Bookings