Daniel Meade Let Me off at the Bottom Daniel Meade bracht al twee albums in eigen beheer uit, speelde op talloze podia o.a met Sturgill Simpson, Old Crow Medicine Show, Pokey Lafarge, The Proclaimers en Diana Jones. Met zijn nostalgisch en Amerikaans klinkende mix van hillbilly, honkytonk, rockabilly en zijn ontwapende en uiterst sympathieke Schotse bravoure heeft al veel indruk gemaakt op zijn Amerikaanse collega's. Niet voor niets wordt hij door vele van hen geroemd en veelvuldig gevraagd met hen mee te spelen. Zo zagen we hem hier in Nederland al eens aan het werk met Diana Jones. Zijn begeleidingsband The Flying Mules is een superband met de zeer virtuoze Lloyd Reid die als een modern day Scotty Moore zijn vingers over de elektrische gitaar beroert. Hun muziek staat als een huis en dus werd het tijd om ook deze fantastische band eens goed te laten shinen. Op "Let Me Off At The Bottom" zijn eerste album op At The Helm Records doen ze dat ook. Met 11 eigen gepende songs door Meade, die stuk voor stuk klinken als klassiekers. Ze doen beurtelings denken aan het werk van Hank Williams, George Jones en bijvoorbeeld Jerry Lee Lewis. Ze passen echter ook naadloos tussen de songs van huidige lichting retrobands zoals die van hun maatjes Sturgill, Pokey en Daniel Romano. Behalve de americana fans denk ik dat ook de hillbillies en rockabillies hier wel pap van lusten en de barbershop hipsters met genot hun kin bij willen laten inkwasten. Hun muzikale invloeden zijn namelijk even veelzijdig als de songs. Veel liedjes hebben een beetje cheeky tekst met thematiek op het relationele vlak, "Your Love Is Like A Poison Dart" en "There Is A Headstone Where Her Heart Used To Be". Liedjes als "Please Louise" en "Lock Up Your Daughters" klinken tegelijkertijd aanstekelijk als geestig. Maar ingetogen kan Daniel ook, zoals op "Leave Me To Bleed"! een duet met Siobhan Wilson. Het album werd opgenomen in zijn woonplaats Glasgow maar gemixt in Henderson, Tennessee door Old Crow Medicine Show bassist en producer Morgan Jahnig. Subliem album waar we nog lange zomeravonden van kunnen genieten en dan maakt het niet eens uit of die avonden warm en zwoel zijn of dat het met bakken uit de hemel komt. "Grandioze retro zonder in van die melige nostalgische wantoestanden te vervallen." WrittenInMusic.com "er is een mooie balans gevonden is tussen heerlijke droefgeestige liedjes in de laagste versnelling en aanstekelijke uptempo liedjes waar de vonken van afspringen. Ofschoon regelmatig echo's uit het verleden opduiken, klinken alle liedjes tintelfris." AltCountryForum.nl "Let me off at the bottom is een heerlijke verrassing voor met name liefhebbers van retro-music uit de USA. Gespeeld door Schotten, dat wel, maar ik moet nog een bandje uit de USA vinden die dit niveau haalt! Geweldig!" RealRootsCafe.com "Opener Back To Hell en ook het wat later volgende Ghosts And Crocodiles is country en bluegrass met op Jerry Lee Lewis geïnspireerd honky-tonk pianospel. De pure countryrock krijgen we dan weer te horen in There's A Headstone Where Her Heart Used To Be, een nummer dat aan het werk van de Old Crow Medicine Show doet denken. De verhalen vertellende troubadours Hank Williams en George Jones moeten in Daniel Meade's gedachten geweest zijn toen hij de countryballads He Should've Been Mine en Poison Dart schreef." Rootstime.be "Na beluistering van dit album snap je ongetwijfeld waarom artiesten als Pokey Lafarge en Sturgill Simpson deze band als gelijkgestemde muzikanten beschouwen. Gewoonweg omdat Daniel Meade & The Flying Mules fantastisch zijn!" KeysAndChords.com "Ghosts And Wolves lijkt vervolgens wel iets van de soundtrack bij de Coen Brothers-film O Brother, Where Art Thou gekruid met enkele fikse snuiven ragtime en rock & roll, He Should've Been Mine is één van de weinige rustpuntjes van het geheel en titelnummer vol zelfbeklag Let Me Off At The Bottom houdt eerder bedaard het midden tussen Americana, honky-tonk en folk. Poison Dart is een tweede, eerder countryesk uitgevallen trage, Please Louise swingt meteen daarna echt als de spreekwoordelijke tiet en Lock Up Your Daughter vlamt daar in supersonische retro roots style zelfs nog makkelijk aan voorbij. CtrlAltCountry.be "De Schot solliciteert met dit album serieus naar een plek in de eredivisie van de retro rootsmuziek. Wat ons betreft is hij aangenomen." PodiumInfo.nl
|
& Lloyd Reid EU Tour feb. 2017: zondag 12 februari Roots of Heaven Festival Haarlem woensdag 15 februari Jansen & Janssen Enschede donderdag 16 februari CC de Breughel Bree (België) vrijdag 17 februari de Amer Amen zaterdag 18 februari La Truite Houffalize (België) zondag 19 februari Cowboy Up Waardamme (België) maandag 20 februari Meneer Frits Eindhoven dinsdag 21 februari VerkadeFabriek Den Bosch donderdag 23 februari Puur Wit Terheijden vrijdag 24 februari Acoustic Alley Den Haag zaterdag 25 februari Museum Nic Jonk Grootschermer zondag 26 februari Herberg Tiengemeten Tiengemeten maandag 27 februari Café de Stad Utrecht Selectieve DiscografieLet Me off at the Bottom (2016) danielmeademusic.com |